Algemene voorwaarden

Laatst bijgewerkt: Juni 2025

ARTIKEL 1. DEFINITIES

1.1. Plan en Leer: de eenmanszaak Plan en Leer, gevestigd te Iepenlaan 41, Duiven en ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 78575079. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle diensten geleverd door Plan en Leer.

1.2. Klant: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die met Plan en Leer een overeenkomst is aangegaan en werkt vanuit zijn/haar beroep of bedrijf, of als particulier.

1.3. Onder ‘algemene voorwaarden’ wordt verstaan: het geheel als bepalingen zoals die in dit document zijn opgenomen.

1.4. Diensten/werkzaamheden: alle diensten/werkzaamheden die Plan en Leer voor de klant gaat uitvoeren. Hieronder worden onder andere verstaan maar niet uitsluitend: het ontwikkelen en aanbieden van online cursussen voor leerlingen en docenten, (online) trainingen, lesmodules, digitale producten, e-books en overige onderwijsondersteunende producten.

1.5. Overeenkomst: de overeenkomst tussen Plan en Leer en de klant op basis waarvan Plan en Leer de diensten zal gaan uitvoeren.

1.6. Informatie: alle gegevens die de klant aan Plan en Leer aanlevert.

1.7. Schriftelijk: per brief, e-mail en digitale berichtgeving.

1.8. Vertrouwelijke informatie: alle financiële-, zakelijke en persoonsgegevens die door de klant en/of Plan en Leer worden verstrekt, ingevoerd, opgeslagen en verwerkt.

1.9. Website: www.planenleer.nl


ARTIKEL 2. TOEPASSELIJKHEID VAN DEZE ALGEMENE VOORWAARDEN

2.1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle door Plan en Leer gedane aanbiedingen, uitgebrachte offertes, gesloten overeenkomsten, verrichte diensten, andere verrichte handelingen en facturen tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

2.2. Door een akkoord via de e-mail, het invullen van een aanmeld- en/of inschrijfformulier en/of een bestelling via de website te plaatsen, en expliciet akkoord te geven, verklaart de klant dat hij/zij kennis heeft genomen van deze algemene voorwaarden en akkoord gaat met de inhoud hiervan.

2.3. Als er verschillen zijn tussen bepalingen uit deze algemene voorwaarden en bepalingen in een getekende overeenkomst, gaan de bepalingen uit de overeenkomst boven de bepalingen in deze algemene voorwaarden.

2.4. Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op handelingen en/of werkzaamheden die door derden worden uitgevoerd die door Plan en Leer zijn ingehuurd voor het uitvoeren van werkzaamheden binnen deze overeenkomst.

2.5. De toepasselijkheid van de algemene voorwaarden en/of inkoopvoorwaarden van de klant worden uitdrukkelijk van de hand gewezen. Andere voorwaarden zijn dus niet van toepassing op de gesloten overeenkomst.

2.6. Plan en Leer mag de algemene voorwaarden altijd wijzigen, ook voor bestaande overeenkomsten.

2.7. Als Plan en Leer de algemene voorwaarden wijzigt, zal Plan en Leer de klant hiervan zowel per e-mail als ook via een eventueel online account van de klant op de hoogte stellen.

2.8. In geval van een wijziging van de algemene voorwaarden mag de klant de overeenkomst ontbinden vanaf het moment dat de nieuwe algemene voorwaarden geldig worden, of tot maximaal 7 dagen na het in werking treden van de nieuwe algemene voorwaarden.

2.9. Indien een bepaling uit deze algemene voorwaarden ongeldig wordt verklaard zullen de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van kracht blijven en zullen Plan en Leer en de klant in overleg een nieuwe bepaling opstellen om de ongeldig verklaarde bepaling te vervangen. Hierbij moet het doel en de strekking van de ongeldig verklaarde bepaling in het achterhoofd worden gehouden.


ARTIKEL 3. AANBOD

3.1. Als een aanbod van Plan en Leer een beperkte geldigheidsduur heeft, wordt dit duidelijk in het aanbod aangegeven. Als er geen termijn is aangegeven, is het aanbod geldig tot 14 dagen na de datum waarop het aanbod is uitgebracht. Als de klant het aanbod niet binnen die 14 dagen accepteert, vervalt het aanbod. Het aanbod is daarnaast onder voorbehoud van beschikbaarheid en een eventuele startdatum van een groepsprogramma.

3.2. Zolang de klant het aanbod niet binnen de genoemde termijn heeft geaccepteerd, mag Plan en Leer het aanbod en de bijbehorende tarieven intrekken of wijzigen.

3.3. Plan en Leer geeft in het aanbod aan welke dienst of welk programma wordt aangeboden, inclusief het overeengekomen tarief.

3.4. Als blijkt dat de klant bij de aanvraag onjuiste en/of onvolledige gegevens heeft doorgegeven, mag Plan en Leer de tarieven en aanvullende voorwaarden aanpassen.

3.5. Het aanbod en/of speciale actie geldt niet automatisch voor vervolgopdrachten.

3.6. Het aanbod bevat een volledige omschrijving van de aangeboden diensten; de beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de klant mogelijk te maken.

3.7. Plan en Leer mag een aanbetaling van 100% of ter waarde van de eerste termijn van het overeengekomen tarief aan de klant in rekening brengen. De uitvoering van de diensten, zoals het laten plaatsvinden van een kick-off, zal pas starten nadat de betaling is voldaan. Tenzij anders overeengekomen, wordt het restantbedrag op meerdere, gelijke termijnen aan de klant gefactureerd.

3.8. Plan en Leer mag de tarieven tussentijds wijzigen. Als de tarieven van overeengekomen diensten stijgen na het sluiten van de overeenkomst, dan mag de klant de overeenkomst annuleren per de datum dat de prijsverhoging ingaat. Prijsverhogingen door wettelijke regelingen of bepalingen zijn hierbij uitgesloten.

3.9. Alles wat buiten het aanbod aan de klant wordt geleverd, wordt als meerwerk gezien en als zodanig in rekening gebracht.

3.10. Plan en Leer kan niet aan het aanbod worden gehouden als de klant redelijkerwijs kon begrijpen dat het aanbod, of een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing, verschrijving of typefout bevat.


ARTIKEL 4. OVEREENKOMST, MEERWERK, ONTBINDEN, ANNULEREN EN WIJZIGEN

4.1. De overeenkomst komt tot stand vanaf het moment dat de klant het akkoord op het aanbod via de e-mail aan Plan en Leer stuurt of zich via de website inschrijft door middel van een bestelling. Wijzigingen in gesloten overeenkomsten kunnen alleen schriftelijk worden gedaan en zijn pas geldig wanneer deze door Plan en Leer en de klant zijn geaccepteerd.

4.2. Na het sluiten van de overeenkomst zal Plan en Leer binnen de afgesproken termijn starten met de levering van de diensten. Als de klant het aanbod elektronisch heeft geaccepteerd, bevestigt Plan en Leer de acceptatie van het aanbod. Zolang Plan en Leer de acceptatie niet heeft bevestigd, mag de klant de overeenkomst kosteloos ontbinden.

4.3. Plan en Leer mag bepaalde werkzaamheden uit laten voeren door derden of zich laten ondersteunen zonder dat de klant daarvan vooraf op de hoogte gesteld moet worden.

4.4. Als Plan en Leer door onvoorziene omstandigheden, die op het moment van het opstellen van het aanbod nog niet bekend waren, meer werk moet uitvoeren dan is overeengekomen in het aanbod, mag Plan en Leer de daaruit voortkomende meerkosten als meerwerk aan de klant in rekening brengen.

4.5. Ingeval van annulering voor of bij aanvang van een traject, gedeeltelijke deelname of tussentijdse beëindiging door de klant, vanwege andere redenen dan overmacht of nalatigheid van Plan en Leer, behoudt Plan en Leer het recht op het volledige overeengekomen tarief voor de betreffende overeengekomen diensten. De betalingsverplichting voor de klant komt niet te vervallen en indien er al betalingen hebben plaatsgevonden, vindt er geen restitutie plaats.

4.6. Het door de klant geaccepteerde aanbod, eventueel gesloten overeenkomst en deze algemene voorwaarden vormen samen de volledige weergave van de rechten en verplichtingen van beide partijen en vervangen alle eerdere schriftelijke en mondelinge afspraken.

4.7. Indien zich wijzigingen voordoen met betrekking tot de omstandigheden waarop Plan en Leer zich heeft gebaseerd bij het uitbrengen van het aanbod, dan is Plan en Leer bevoegd deze wijzigingen toe te passen in de uitvoering van de overeenkomst dan wel de prijzen aan te passen.


ARTIKEL 5. UITVOERING VAN DE OVEREENKOMST

5.1. Iedere overeenkomst tussen Plan en Leer en de klant is een inspanningsverplichting waarbij Plan en Leer de verplichtingen naar beste vermogen en inzicht zal uitvoeren, met de nodige zorgvuldigheid en vakmanschap. Plan en Leer kan echter niet verantwoordelijk worden gehouden als het resultaat niet aan de verwachtingen van de klant voldoet.

5.2. Plan en Leer zorgt ervoor dat (vertrouwelijke) informatie die de klant aan Plan en Leer levert zodanig wordt beveiligd dat deze gegevens niet beschikbaar zijn voor onbevoegde personen.

5.3. Plan en Leer is bevoegd om voor promotionele doeleinden, voor bijvoorbeeld referenties, de gegevens van de klant op de website en/of social media kanalen te publiceren.

5.4. De klant is verplicht om alle informatie die nodig is voor de uitvoering van de werkzaamheden, zoals persoons- en bedrijfsgegevens en informatie over of met betrekking tot de uit te voeren werkzaamheden en relevante informatie waar Plan en Leer om verzoekt, tijdig aan Plan en Leer beschikbaar te stellen. De klant is verantwoordelijk voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van deze gegevens, ook als ze van derden afkomstig zijn.

5.5. Als de klant de gegevens niet of niet tijdig aan Plan en Leer beschikbaar stelt en de uitvoering van de diensten daardoor vertraging oploopt, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van de klant. Daarnaast mag Plan en Leer eenzijdig besluiten om de uitvoering van de diensten op te schorten tot het moment dat de gegevens door Plan en Leer zijn ontvangen.

5.6. Als door toedoen van Plan en Leer de uitvoering van de diensten vertraging oploopt door ziekte of vanwege andere onvoorziene (persoonlijke) omstandigheden, zal Plan en Leer dit zo snel mogelijk, schriftelijk, aan de klant meedelen.

5.7. In geval van een traject en/of programma met een vooraf bepaalde duur is de klant zelf verantwoordelijk voor het tijdig inplannen van afspraken en/of sessies. Niet tijdig ingeplande afspraken en/of opdrachten komen te vervallen na afloop van de duur van de overeenkomst. Er kan geen aanspraak worden gemaakt op niet-genoten onderdelen.

5.8. In uitzondering op artikel 5.7 kan het traject enkel met maximaal 2 weken worden verlengd indien de klant ziek is of met vakantie is geweest.

5.9. Plan en Leer is bereikbaar via e-mail op info@planenleer.nl. E-mails worden zo spoedig mogelijk, uiterlijk binnen 3 werkdagen, beantwoord (max. 2 e-mails per week). Tijdens vakanties, weekenden en feestdagen is Plan en Leer niet bereikbaar.

ARTIKEL 6. RECHTEN EN VERPLICHTINGEN VOOR DE KLANT

6.1. De klant moet zich houden aan de bepalingen zoals deze zijn opgenomen in deze algemene voorwaarden.

6.2. De klant is verplicht om wijzigingen in de gegevens zoals genoemd in artikel 5.4 zo spoedig mogelijk aan Plan en Leer te melden.

6.3. De klant is verplicht om klachten over de door Plan en Leer geleverde diensten en/of digitale producten zo snel mogelijk, uiterlijk binnen 7 dagen na een sessie en uiterlijk binnen 30 dagen na afronding van het traject of programma, aan Plan en Leer te melden. Plan en Leer streeft ernaar binnen 5 werkdagen op de klacht te reageren.

6.4. De klant is verplicht Plan en Leer een redelijke termijn te geven om de klacht en/of het geconstateerde gebrek te herstellen. Het indienen van een klacht schort de betalingsverplichting niet op.

6.5. Eén jaar na levering van de producten en/of diensten vrijwaart de klant Plan en Leer van alle juridische claims naar aanleiding van die geleverde diensten en/of producten.

6.6. De klant moet zelf reservekopieën maken van alle materialen en/of gegevens die Plan en Leer nodig heeft voor de uitvoering van de diensten. Bij verlies van deze materialen en/of gegevens is Plan en Leer niet aansprakelijk voor de schade die daaruit voortkomt.

6.7. Als Plan en Leer inloggegevens met de klant deelt, dan is de klant verantwoordelijk voor deze gegevens. Plan en Leer is niet aansprakelijk voor misbruik en/of verlies van de inloggegevens en mag ervan uitgaan dat de klant degene is die inlogt via deze gegevens.

6.8. Er bestaat geen herroepingsrecht, nu de klant een zakelijke of digitale aankoop doet die direct geleverd wordt.

6.9. Het is niet mogelijk aangeschafte digitale producten zoals online cursussen, masterclasses, programma’s, templates of e-books te retourneren. Door bestelling en betaling krijgt de klant direct toegang tot het product.

6.10. Indien de klant tijdens een samenwerking met Plan en Leer de winnaar is van een winactie, kunnen daar geen rechten aan worden ontleend.


ARTIKEL 7. BIJZONDERE BEPALINGEN TRAJECTEN EN PROGRAMMA’S

7.1. Zodra de klant het aanbod van Plan en Leer heeft geaccepteerd, ontstaat er een betalingsverplichting, ook wanneer niet het hele traject of programma wordt gevolgd.

7.2. De opgedane kennis mag alleen voor eigen doeleinden worden gebruikt en niet worden gekopieerd of doorverkocht.

7.3. Het is de klant niet toegestaan om binnen 24 maanden na afronding van een traject of programma een soortgelijk traject aan te bieden gebaseerd op de methode van Plan en Leer. Bij inbreuk geldt artikel 9.

7.4. Resultaten zijn afhankelijk van de inzet van de klant. Plan en Leer garandeert geen specifieke uitkomst.

7.5. Plan en Leer geeft bij aankoop aan hoe lang de content beschikbaar blijft. Bij wijziging of verwijdering van content wordt de klant minimaal 3 maanden van tevoren geïnformeerd.

7.6. Indien de klant langer toegang wil tot de content, kan een verzoek tot verlenging worden gedaan.

7.7. Inloggegevens voor de leeromgeving mogen niet gedeeld worden met derden. Bij misbruik kan toegang worden geblokkeerd.

7.8. Plan en Leer maakt gebruik van software van derden (zoals Huddle of Plug & Pay). Er wordt geen garantie gegeven op continue beschikbaarheid van de leeromgeving.

7.9. Plan en Leer mag content tussentijds verbeteren of wijzigen in het kader van kwaliteitsbewaking.

7.10. Deelname aan online groepsactiviteiten kan niet worden verplaatst of ingehaald. Bij afwezigheid is er geen restitutie of recht op vervanging. Indien beschikbaar kan een opname worden gedeeld.

7.11. Bij overmacht (zie artikel 12) mag Plan en Leer groepsactiviteiten verplaatsen. De klant behoudt recht op deelname op een nieuwe datum.

7.12. Bij termijnbetalingen geldt: als de klant niet tijdig betaalt, mag toegang tot het traject of leeromgeving tijdelijk worden geblokkeerd tot betaling is ontvangen.

7.13. Eén-op-één sessies mogen één keer verplaatst worden mits dit minimaal 24 uur van tevoren wordt gemeld. Anders vervalt de sessie.

7.14. Als Plan en Leer verhinderd is voor een sessie, wordt deze in overleg verplaatst.

7.15. Tickets voor (online) masterclasses en live-evenementen worden niet gerestitueerd. Indien mogelijk kan het ticket worden overgedragen naar een andere datum.

7.16. Indien een evenement wordt afgelast door overmacht of te weinig deelnemers, kan de klant kiezen voor restitutie van het ticketbedrag (niet voor live dagen binnen een traject).

7.17. Voorbeelden of casussen uit de praktijk mogen door Plan en Leer worden gebruikt voor anonieme blogartikelen of lesvoorbeelden.


ARTIKEL 8. BETALING

8.1. Na akkoord op het aanbod ontstaat direct een betalingsverplichting.

8.2. Facturen dienen binnen 14 kalenderdagen te worden betaald, tenzij anders vermeld.

8.3. Aanbetaling of eerste termijn moet zijn voldaan voor aanvang van het traject.

8.4. Indien betaling in termijnen is afgesproken en een termijn wordt gemist, mag Plan en Leer de uitvoering uitstellen.

8.5. Bij structureel niet-tijdig betalen (meer dan drie keer) kan Plan en Leer de overeenkomst beëindigen en zijn alle resterende bedragen direct opeisbaar.

8.6. Bij te late betaling is de klant automatisch in verzuim.

8.7. De klant is bij te late betaling wettelijke rente en incassokosten verschuldigd, met een minimum van €150 excl. btw.

8.8. In geval van faillissement, surseance van betaling of overlijden zijn alle openstaande vorderingen direct opeisbaar.

8.9. Plan en Leer mag de werkzaamheden opschorten of stopzetten zonder verdere aansprakelijkheid indien omstandigheden onder 8.8 van toepassing zijn.

8.10. Bezwaren tegen een factuur moeten binnen 5 dagen na factuurdatum schriftelijk worden gemeld. Bezwaren schorten de betalingsverplichting niet op.

ARTIKEL 9. INTELLECTUEEL EIGENDOM

9.1. Alle intellectuele eigendomsrechten op alle geleverde diensten, producten, documentatie en/of materialen berusten bij Plan en Leer, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. Het is de klant niet toegestaan de geleverde diensten, producten, documentatie en/of materialen te verveelvoudigen, door te verkopen, openbaar te maken of aan derden ter beschikking te stellen.

9.2. Intellectuele eigendomsrechten op door Plan en Leer ontwikkelde content, programma’s, teksten, afbeeldingen, methodes, trainingen en lesmaterialen blijven altijd eigendom van Plan en Leer, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.

9.3. Plan en Leer is niet verantwoordelijk voor door de klant aangeleverde informatie of materiaal. Indien dit inbreuk maakt op rechten van derden of wet- en regelgeving overtreedt, vrijwaart de klant Plan en Leer van elke aansprakelijkheid.

9.4. Elke overtreding van dit artikel wordt beschouwd als een inbreuk op het auteursrecht. Plan en Leer heeft recht op een schadevergoeding van ten minste tweemaal de gebruikelijke licentievergoeding zonder afbreuk te doen aan andere rechten.


ARTIKEL 10. DUUR OVEREENKOMST EN BEËINDIGING

10.1. De overeenkomst wordt aangegaan voor bepaalde tijd, tenzij uit het aanbod anders blijkt of partijen schriftelijk iets anders zijn overeengekomen.

10.2. De klant kan de overeenkomst niet tussentijds opzeggen.

10.3. Beide partijen mogen de overeenkomst ontbinden wanneer de andere partij, na schriftelijke ingebrekestelling met redelijke hersteltermijn, tekortschiet in de nakoming van verplichtingen.

10.4. Plan en Leer mag de overeenkomst zonder ingebrekestelling direct beëindigen bij o.a.:

  • surseance van betaling of faillissement van de klant;
  • vermoedens dat klant niet meer kan betalen;
  • ernstige schending van deze voorwaarden of wet- en regelgeving;
  • inbreuk op rechten van derden;
  • het niet reageren op communicatie of aanwijzingen;
  • ernstige vertrouwensbreuk.

10.5. Bij beëindiging door de klant conform artikel 10.4 is Plan en Leer niet verplicht tot schadevergoeding. Indien klant reeds heeft betaald voor toekomstige diensten, zal Plan en Leer naar redelijkheid beoordelen of restitutie aan de orde is.

10.6. Bedragen die reeds zijn gefactureerd vóór beëindiging blijven verschuldigd en worden bij beëindiging direct opeisbaar.


ARTIKEL 11. AANSPRAKELIJKHEID

11.1. De klant blijft zelf verantwoordelijk voor het toepassen van kennis, adviezen en lesmaterialen van Plan en Leer. Plan en Leer heeft een adviserende rol.

11.2. Indien Plan en Leer toch aansprakelijk wordt gesteld, is deze beperkt tot de directe schade tot maximaal tweemaal het overeengekomen tarief van de betreffende dienst, met een absoluut maximum van het bedrag dat de verzekeraar uitkeert.

11.3. De klant heeft pas recht op schadevergoeding indien Plan en Leer schriftelijk in gebreke is gesteld en een redelijke hersteltermijn heeft gekregen.

11.4. Plan en Leer is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade, waaronder de redelijke kosten ter vaststelling, herstel of beperking van de schade.

11.5. Plan en Leer is niet aansprakelijk voor indirecte schade, gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen, verlies van gegevens of kosten van juridische bijstand.

11.6. De klant vrijwaart Plan en Leer voor alle aanspraken van derden in verband met de uitvoering van de overeenkomst.

11.7. Plan en Leer is niet aansprakelijk voor de wijze waarop de klant de geleerde methodes of technieken toepast. Gebruik van kennis en tools is geheel op eigen risico.


ARTIKEL 12. ONDERBREKING VAN DE WERKZAAMHEDEN EN OVERMACHT

12.1. Plan en Leer is niet verplicht werkzaamheden uit te voeren als dit door overmacht niet mogelijk is. Overmacht omvat o.a. ziekte, pandemieën, ongevallen, brand, overheidsmaatregelen, technische storingen of andere onvoorziene omstandigheden buiten invloed van Plan en Leer.

12.2. In geval van tijdelijke overmacht worden de verplichtingen opgeschort. Indien de situatie langer dan 90 dagen duurt, mogen beide partijen de overeenkomst ontbinden. Tot dat moment gemaakte kosten en uitgevoerde werkzaamheden worden in rekening gebracht.

12.3. Plan en Leer is voor sommige diensten afhankelijk van derden. Als die diensten worden onderbroken of vertraging oplopen, is Plan en Leer daarvoor niet aansprakelijk.

12.4. Bij zakelijke overeenkomsten leidt overmacht niet tot opschorting van de betalingsverplichting. De dienst wordt in overleg verplaatst.


ARTIKEL 13. OVERIGE BEPALINGEN EN TOEPASSELIJK RECHT

13.1. Afwijkingen van deze voorwaarden zijn slechts bindend als ze schriftelijk zijn overeengekomen.

13.2. Plan en Leer neemt passende technische en organisatorische maatregelen om persoonsgegevens en andere gegevens te beveiligen. Zie ook de privacyverklaring op www.planenleer.nl.

13.3. Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van vertrouwelijke informatie die in het kader van de overeenkomst is verkregen.

13.4. Als Plan en Leer afwijkt van deze voorwaarden in het voordeel van de klant, kan de klant daar geen rechten aan ontlenen voor toekomstige gevallen.

13.5. Rechten en verplichtingen uit de overeenkomst kunnen niet worden overgedragen aan derden zonder schriftelijke toestemming van Plan en Leer.

13.6. Op alle overeenkomsten is Nederlands recht van toepassing.

13.7. Geschillen worden eerst in onderling overleg geprobeerd op te lossen. Lukt dat niet, dan is de rechter in het arrondissement van Plan en Leer bevoegd.

13.8. Alle juridische procedures worden gevoerd in Nederland, tenzij de wet anders voorschrijft.